DOMŮ ČTIVO HRY VIDEA

TÝDEN PRO NADANÉ DĚTI UJEP

Hurá na přírodovědu

ROZHOVOR S ZAKLADATELKOU PROGRAMU

Jedná se o volný zkácený přepis!

Proč jste začala dělat tyto akce?

Tyto aktivity jsem začala dělat již před dvaceti lety a mou motivací je to, že se tyto nadané děti se ve svém přirozeném kolektivu necítí dobře. Jedna holka mi říkala, že nemá s kým chodit do lesa, a že všichni chtějí chodit jen do hospody. Dělám to také proto, aby viděly vybavení UJEPu.

Je někdo kdo vás podpořil?

Podporujeme se vzájemně s centra podpory přírodovědného vzdělání. Podporujeme se asi také proto, že jsme to sami zažili a neměli jsme tu dostatečnou podporu ve škole.

Jaký máte dojem na proběhlé akce?

Akce hurá na přírodovědu již byla dvakrát. Byl to osmi-hodinový program, my jsme tam museli být jak před, tak i po aktivitě, bylo to těžké, ale vyplatilo se to. Navíc mě to naplňuje radostí.

Kdo všechno vám pomáhá s těmito akcemi?

Do tohoto projektu z přírodovědecké fakulty se zapojil z každé katedry alespoň jeden člověk. Jsem ráda, že to ostatním kolegům nevadí, že se tam vyskytují děti základních škol. Zatím se nám nestalo, že by nám řekli, tohle to není možné. A s výběrem nám ještě pomáhá národní pedagogický institut, kde je koordinátorka Zdeňka Chocholoušková, která mě nasměrovala na kolegu, který mi pomohl s výběrem škol pro tyto týdny.

Co plánujete do budoucna?

Plánujeme tedy další týdny, budou tři týdny do roka. Velmi rádi bychom byli kdyby tady byla nějaká návaznost, aby se děti mohli dále potkávat. Stále hledáme podoby a hlavně zdroje. Tedy peníze a lidi, kteří by se jim chtěli věnovat.

Děláte i jiné akce než jen tyto týdny?

Samozřejmě, třeba já osobně se zapojuji do SOČ (středoškolská odborná činnost). Také dělám další akce pro žáky středních škol. Já osobně mám problém s tím, když se mi hlásí žáci ze Zlína a podobných lokalit, v tom je poté problém s dojížděním apod..

To bude asi vše, nashledanou!

NÁZOR NAŠICH DĚTÍ


Ptal jsem se vybraných jedinců naší školy, především i těch co na akci nebyly, a nebo na ní chtěly být a většinou souhlasí s tím, že by se měli děti scházet i po uplynutí těchto týdnů. Někteří říkali, že by chtěli, aby se na ně mohlo dostavit více dětí, především ti co chtěli, ale nemohly.

PRŮBĚH


Týden začal seznámením bezpečnosti práce, poté ovšem byl team building se zmíněnou Doc. Kateřinou Jančaříkovou, kde šlo o sblížení se. Jinak mezi dopoledním a odpoledním programem byl vždy oběd. Oběd byl v místní menze, kde bylo předem na výběr ze čtyř jídel, která byla vynikající.

Během akce si pro nás každá katedra připravila nějaký program. Informatika si pro nás připravila arduino a programovací LEGO®. Geografie si pro nás různé ukázky pomůcek a dělání mapy se znázorněním výšky hluku. Chemie si pro nás připravila hned 2 akce, kreativní odpoledne, kde jsme tvořili sopky s dusíkem, rakety a jedli jsme zmrzlinu vytvořenou pomocí dusíku. Tak také si pro nás připravila akci laboratoře chemie, což byla polovina akce, protože druhou polovinu tvořily laboratoře fyziky. Na chemii jsme zkoušeli katalyzátory a dělali jsme tzv. sloní pastu. Na fyzice jsme se bavili o plazmě a ukazovali jsme si jak funguje, rovněž jsme pracovali s vákuem. Biologie si pro nás připravila mikroskopování, a rovněž zajímavé biologické experimenty, kupříkladu zjišťování, zdali se na např. dopise nachází sliny (vzorek DNA).

Děkuji za rozhovor

  • autor: Vojtěch Škvor
  • host: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D.
  • Reportáže

  • [BETA] Poslech textu:
  • 2. vydání - Reportáž